• 02634215990
  • 09109400668

طراحی وبسایت تفکر خلاق آرتنوس

طراحی سایت و برنامه نویسی پرتال

+

تولید انواع نرم افزار

نمونه کارهای منتخب سئو و بهینه سازی
1397/07/15 14:50

باشگاه مشتریان چیست؟

بسیـــاری از شرکت‌ها در راستای سودآوری، هزینه‌های زیادی را برای ایجاد روابط با مشتــــریان خود تخصیص می‌دهند. مدیریت روابط بـــــا مشتری، بـــــــازاریابی یک به یک و ارتباطات رو به افزایش با مشتریان، تعدادی از استراتژی‌هایی هستند که شرکت‌ها به منظور جذب و حفظ مشتریان، از آن‌ها استفاده می‌کنند. رویکرد دیگر، عبارت است از جذب مشتریان و ایجاد وفاداری در آن‌ها به وسیله فراهم کردن ارزشهایی فرا‌تر از ارزشهای ذاتی کالا‌ها یا خدماتی که به آن‌ها عرضه می‌شود‌،. این چنین سرویس‌هایی در باشگاه مشتریان ارائه می‌گردد. که در آن، روابط نزدیک با مشتری برقرار شده و مدیریت می‌شود.

ابداع کننده باشگاه‌های وفاداری مشتری، شرکتهای آلمانی هستند. در حال حاضر، قوانین کشور آلمان به شدت محدود کننده است و در این کشور تقریباً غیر ممکن است که صرفاً به خاطر عضویت گروه‌های مشتریان متفاوت در باشگاه مشتری تخفیف متفاوتی اعمال شود. بازاریابان آلمانی، مجبورند که باشگاه‌های مشتریان را در درجه اول به خاطر منافع غیرمالی، ایجاد کنند. صد‌ها باشگاه در آلمان و در کشورهای دیگر در سراسر جهان با ارائه منافع عاطفی، خدمات و برنامه‌های ایجاد اضافه ارزش از طریق تخفیفات، سعی در ایجاد وفاداری در مشتری‌های خود دارند.

باشگاه مشتری به عنوان یک واحد برقرار کننده ارتباطات با افراد یا سازمان‌ها می‌باشد و به وسیله یک سازمان و به منظور ایجاد ارتباطات مستقیم و منظم بین این اعضا ایجاد شده و عمل می‌کند. هدف باشگاه مشتری، فعال کردن مشتریان و افزایش وفاداری آن‌ها به وسیله ایجاد یک رابطه عاطفی با آنهاست.

این موضوع در ادبیات بازاریابی به طور کامل مورد قبول واقع شده است که مشتریان بلند مدت نسبت به مشتریان موقتی سودآور‌تر هستند. اساس تاسیس باشگاه‌های مشتری نیز بر این منطق می‌باشد. زیرا ثابت شده است که هر اندازه مشتری وفادار‌تر باشد و هر چه بیشتر حفظ شود، سود بیشتری را برای سازمان ایجاد خواهد کرد.

در این میان برای اطلاع از وجود باشگاه، لازم است که تبلیغات مناسبی در راستای معرفی آن صورت گیرد. هر اندازه باشگاه‌ها به طور وسیع تبلیغ شوند، بیشتر شناخته شده و بیشتر مورد قبول واقع می‌شوند. برنامه‌هایی که باشگاههای مشتری اجرا می‌کنند، آن است که به تمامی خریداران بدون اینکه بین آن‌ها تمایزی قایل شوند، پاداشهای یکسانی را ارائه می‌دهند. حتی برای آنهایی که رفتارهای غیر وفادارانه‌ای دارند.

باشگاههای مشتری را می‌توان به عنوان یکی از انواع فعالیتهای بازاریابی رابطه‌ای نگریست. که می‌تواند اثرات مختلفی در روابط مشتریان با سازمان داشته باشند.

شرکتهای امروزی خود را بیشتر در موقعیتی می‌یابند که در آن باید سیستم‌های مدیریت، حفظ مشتری تخصصی را ایجاد کنند. دو دلیل عمده برای این امر وجود دارد: از یک سو، هزینه‌های به دست آوردن مشتریان جدید در بازارهای شدیداً رقابتی به طور قابل ملاحظه‌ای در حال افزایش است؛ از سوی دیگر، سودآوری یک مشتری خاص، در دوره زمانی رابطه کسب و کاری، همواره افزایش می‌یابد.

باشگاه‌های مشتری از جمله ابزارهای جامع استراتژیک هستند که شرکت‌ها برای حفظ کردن مشتری از آن‌ها استفاده می‌کنند.

یک باشگاه مشتری به عنوان یک زیربنای مناسب برای افزایش فراوانی تعاملات بین شرکت و مشتری نگریسته می‌شود به وسیله ایجاد فرصتهایی برای ارتباط با مشتری و دریافت بازخور از این ارتباط.

هدف اصلی باشگاههای مشتری، افزایش دانش سازمان درباره مشتری است و از زمانی که مشتری در باشگاه ثبت نام می‌کند، به دنبال هر تماسی که با او برقرار می‌شود، سازمان، اطلاعات مفصلی در مورد موقعیت شخصی اعضاء، علایق و ساختار تقاضای آن‌ها دریافت می‌کند. تعامل مشتری برای عضویت در باشگاه به این امر بستگی دارد که آیا باشگاه مزایای متمایزی به او ارائه می‌دهد یا نه.

برای ایجاد یک باشگاه مشتری اثربخش، چند گام وجود دارد. که گام اول آن تعریف اهداف باشگاه می‌باشد و به دنبال آن گروه‌های هدف مشخص می‌گردند و در ادامه منافع سازمان در بستر ایجاد شده، تعریف می‌گردد.

۱- اهداف باشگاه: در ابتدا، اهداف باشگاه باید به وضوح تعیین شوند. البته هدف اصلی یک باشگاه مشتری افزایش عایدی سود و سهم بازار است. سایر اهداف مهم باشگاه مشتری عبارتند از: حفظ مشتری، جذب مشتریان جدید، ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی مشتری قوی، پشتیبانی از سایر بخش‌ها به وسیله فراهم کردن اطلاعات یا امکان دسترسی به اطلاعات برای آن‌ها، و ایجاد فرصتهای ارتباطی بین سازمان و مشتریان خود.

۲- گروههای هدف: اصلیترین گروه هدف باشگاههای مشتری باید مهم‌ترین مشتریان شما باشند، آن مشتریانی که قسمت عمده کسب و کار شما را تشکیل می‌دهند، زیرا ایجاد این روابط، ضروری‌ترین عامل برای موفقیت شما در آینده است. مشتریان کوچک‌تر (کم اهمیت‌تر) و مشتریان بالقوه (احتمالی) را نباید از باشگاه کنار بگذارید، ولی تمرکز عمده شما باید بر روی تدوین برنامه‌ای باشد که با نیازهای مشتریان اصلی شما تناسب داشته باشد. با وجود این، مشتریان دیگر هم از منافع چنین برنامه‌ای بهره‌مند خواهند شد، ولی شما بر اساس این مفهوم، آن‌ها را مورد هدف قرار دهید که نیازهای بخصوصی از آن‌ها را برآورده سازید. تصمیم در مورد اینکه آیا گروههای هدف خود را تعیین کنید یا نه، تا حد زیادی به اهداف باشگاه بستگی دارد.

۳- منافع باشگاه: قلب و روح باشگاه مشتری،‌‌ همان منافعی است که در آن وجود دارد. انتخاب منافع درست و مناسب، باعث موفقیت باشگاه خواهد شد. منافع باید برای اعضای باشگاه، ارزش درک شده بالایی را در برداشته باشد.


نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

برچسب ها :